donderdag 15 maart 2012

Wat onthult deze tekening over mijn kleuters?

Beste Theresa,
Mijn twee dochters waren denk ik ongeveer 2 en 4 of 3 en 5 jaar toen ze deze tekening maakten.
Dit schilderij hebben mijn beide kinderen Maaike (de oudste) en Josse (de jongste) getekend met een zwarte viltstift. Het is een doek van ongeveer 2.00 m x 1.80 m. Het schilderij lag op de grond en zij konden er omheen zitten. Mijn man heeft deze actie begeleid en met het inkleuren geholpen.
Ik kwam het schilderij enkele jaren geleden weer tegen en heb het nu alweer jaren in de woonkamer hangen. In diezelfde woonkamer hangt een origineel schilderij van Miro. Ik merkte dat de authenticiteit van het schilderij van mijn kinderen zoveel meer zegt dan de litho van Miro. Mijn dochters zijn nu 31 en 33 jaar. Wat ook een rol speelt is dat mijn ex-man en ik een paar jaar later zijn gescheiden, zij waren toen 5 en 7 jaar. Ik weet niet of je iets meer kunt vertellen over het schilderij.
Mijn beide kinderen zijn creatieve mensen evenals mijn ex-man en ikzelf. De oudste heeft communicatiewetenschappen gestudeerd en de jongste heeft de kunstacademie gevolgd. Ze werken allebei. Wij hebben een goede band. Ook met hun vader hebben zij veel contact. De oudste dochter heeft een zoontje van nu 10 maanden. Toen hij geboren werd wilde ik iets met de afbeelding, maar dat is er nog niet van gekomen.
Ik heb mijn eigen uitleg over de tekening en kijk met een vooroordeel. De krabbels van de jongste kan ik niet goed interpreteren.
Ik ben benieuwd,

vriendelijk groet,
Marian

Mijn twee dochters waren ongeveer 3 en 5 toen ze deze tekening maakten. Het is een doek van ongeveer 2.00 x 1.80 m Mijn twee dochters waren ongeveer 3 en 5 toen ze deze tekening maakten. Het is een doek van ongeveer 2.00 x 1.80 m
Creatief therapeut Theresa Foks-Appelman Creatief therapeut Theresa Foks-Appelman
Beste Marian,
Hier past eigenlijk onderstaand citaat:
I used to draw like RaphaĆ«l, Picasso quoted as saying, but is takes a whole life time to learn to draw like children.”
De reden waarom kindertekeningen zo sprekend zijn, is omdat ze spontaan zijn. Deze spontaniteit verliezen we in de loop der jaren, eigenlijk al vanaf het moment dat het intellect een rol gaat spelen. Het is moeilijk om de wereld om je heen onvoorwaardelijk en zonder woorden waar te nemen en uit te beelden. Sommige kunstenaars lukte dit nog wel, zoals Karel Appel, Picasso en Miro. Dat is niet “kinderachtig” maar juist heel bijzonder. 
Jouw kinderen waren nog op de leeftijd dat ze zo spontaan konden tekenen. Ik denk dat ze 3 en 5 jaar waren, gezien de details van de kopvoeters en menstekeningen. Je vertelt dat de tekening gemaakt is in samenwerking met de vader. De rol van de vader in dit schilderij die het heeft ingekleurd, zegt misschien ook iets over de vader? De zon geeft licht en warmte, maar kan ook overheersen.
De jongste tekent nog alleen het hoofd en het lijf en de oudste zou de onderste tekening gemaakt kunnen hebben, de vier figuren, die jullie gezin, vader, moeder en twee kinderen zou kunnen verbeelden.
In de gehele tekening zijn veel vierkanten en rechthoeken getekend, zowel in de menselijke figuren, als in de versieringen, maar dat kan ook komen door het gebruik van het papier. Een vierkant is stabiel, afgrenzend, materieel en ook mannelijk. De meisjes kunnen met het trekken van lijnen ook hun eigen grenzen hebben afgebakerd: “Op dit stuk ga ik tekenen, dat is van mij”.  Een logische wens van een kind.
Als je meer wilt weten over details van de vroegste krabbels en kopvoeters, dan vind je dat wellicht in mijn boek “Kinderen geven tekens “. Ik hoop dat je toch aan dit antwoord iets hebt. Ik kan me heel goed voorstellen dat zo’n kunstwerk in je kamer een bijzondere plek heeft gekregen.

Bedankt voor je vraag en vriendelijke groet,
Theresa

Overige vragen:
Kun je aan de tekening van mijn dochter (4) zien dat ze gepest wordt?
Wat onthult deze tekening van een peuter?
Zoon (4) negeert zijn tweelingbroer in een tekening van het gezin
Mijn dochter (4) tekent prinsesjes, wat betekent dat?
Onze zoon (5) heeft veel aan zijn hoofd. Zie je dat terug in zijn tekeningen?
Laat mijn dochter's tekening zien dat ze haar vader mist?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten