donderdag 15 maart 2012

Kun je aan de tekening van mijn dochter (4) zien dat ze gepest wordt?

Beste Theresa,
Deze tekening is gemaakt door onze dochter van 4 jaar. Eind oktober is ze begonnen op de kleuterschool. Ze werd een beetje gepest. Ik ben naar de juf gestapt om het te bespreken. Sindsdien heb ik het gevoel dat ze me niks meer wil vertellen. En dat ze af en toe zegt ja ik werd gepest. Ik denk dat ze me niet meer vertrouwt. Ik kan het niet achterhalen. Op haar tekeningen zet ze meestal haar naam en dan een beetje krassen.
Ik hoop dat ik meer te weten kom. Alvast bedankt.
Met vriendelijke groet,
Suzana


Zit mijn dochter (4) wel lekker in haar vel? Zit mijn dochter (4) wel lekker in haar vel?
Creatief therapeut Theresa Foks-Appelman Creatief therapeut Theresa Foks-Appelman
Beste Suzana,
Je dochter van 4 jaar tekent al heel goed. Ze tekent zichzelf en rechts staat een soort huis, misschien is het de school. Er steekt een vlag uit, of misschien is het toch een huis met de was aan de lijn? Dat zou je haar zelf kunnen vragen.
Er zijn veel kleuren gebruikt bij het huis/schoolgebouw. De lijntjes sluiten goed aan, daar is concentratie voor nodig en een goede  motoriek. Dat kan ze dus goed. Het poppetje is levendiger getekend, Met meer emoties zou je kunnen zeggen. Toch is het figuurtje goed te zien. Ik zou hieruit niet kunnen zeggen dat ze zich gepest voelt of buitengesloten.
Misschien heeft je dochtertje zich in het begin van de school wat onveilig gevoeld en moest ze leren om zich aan te passen aan andere kinderen. Gaat ze toch wel graag naar school? Je schrijft dat ze “op haar tekening meestal alleen haar naam zet en een beetje krassen”, maar dit is toch echt een tekening hoor!
Mijn conclusie is dat ze wat  minder controle over zichzelf heeft, maar de buitenwereld goed aan kan. Ze kan en zal ook wel leren wat meer controle over  zichzelf te krijgen, maar ze is nog erg jong, dan hoeft dat toch nog niet zo erg?
Hou goed contact met de juf over hoe het gaat en vraag of er af en toe een kindje uit haar klas bij haar kan komen spelen. Het is ook belangrijk dat je dochtertje vertrouwen heeft in de juf.
Een kind dat altijd wordt gepest of buitengesloten heeft wel hulp nodig en het kind moet daar over kunnen praten, zoals door wie het wordt gepest en hoe. Welk gedrag lokt pesten uit, en wat kan je doen als het gebeurt. Het gepeste kind kan zeggen tegen de pester: ik vind het niet leuk wat je doet.
Nu, ik hoop Suzana dat je hier wat aan hebt.

Vriendelijke groet van
Theresa

Overige vragen:
Wat onthult deze tekening van een peuter?
Zoon (4) negeert zijn tweelingbroer in een tekening van het gezin
Mijn dochter (4) tekent prinsesjes, wat betekent dat?
Onze zoon (5) heeft veel aan zijn hoofd. Zie je dat terug in zijn tekeningen?
Wat onthult deze tekening over mijn kleuters?
Laat mijn dochter's tekening zien dat ze haar vader mist?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten