donderdag 15 maart 2012

Mijn dochter (4) tekent prinsesjes, wat betekent dat?

Beste Theresa,
Mijn dochter vind ik grappig, lief en wijs. Later wil ze Doornroosje worden - het liefst loopt ze iedere dag verkleed als een prinses rond. Ik ben benieuwd wat deze twee tekeningen over haar vertellen.

Groeten van Maureen
Deze tekeningen zijn gemaakt door mijn grappige, lieve en wijze dochter, zij is 4,5 jaar Deze tekeningen zijn gemaakt door mijn grappige, lieve en wijze dochter, zij is 4,5 jaar
Creatief therapeut Theresa Foks-Appelman Creatief therapeut Theresa Foks-Appelman


Dag Maureen,
Ja, de meeste meisjes willen als ze 4 jaar zijn een prinsesje zijn. Dat past volgens Freud ook in de oedipale fase. En dit prinsesje staat al goed met haar beide benen op de grond. Ze heeft haar “standpunt” ingenomen. Ook de lange nek, waarmee ze haar hoofd kan draaien en 'ja' of 'nee' kan knikken, is duidelijk aanwezig. Dat wil zeggen dat ze weet wat ze wil.

In haar buik tekent ze één stipje, dat is misschien de navel, waarmee ze nog met mama verbonden is.  De twee grotere rondjes zouden best wel eens kunnen betekenen dat ze wat last van buikpijn heeft, misschien door spanningen. Ze gebruikt haar handen niet in de tekening. Is ze misschien onhandig? Of wat verlegen? Het kan zijn dat ze hierin nog wat geholpen moet worden.
In de tweede tekening lijkt ze wel een zonnebloem getekend te hebben. In elk geval ligt de nadruk op groei, door de lange stengel. Groeien en groot worden is iets wat kinderen vaak horen: “Wat ben jij groot geworden!” Daar is ze wel trots op. De hartjes erbij vertellen dat ze lief wil zijn, maar ook dat ze voelt dat papa en mama (zijzelf staat in het midden) van haar houden.
Veel plezier met je dochter,

Vriendelijke groet
Theresa

Overige vragen:
Kun je aan de tekening van mijn dochter (4) zien dat ze gepest wordt?
Wat onthult deze tekening van een peuter?
Zoon (4) negeert zijn tweelingbroer in een tekening van het gezin
Onze zoon (5) heeft veel aan zijn hoofd. Zie je dat terug in zijn tekeningen?
Wat onthult deze tekening over mijn kleuters?
Laat mijn dochter's tekening zien dat ze haar vader mist?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten