donderdag 15 maart 2012

Laat mijn dochter's tekening zien dat ze haar vader mist?

Beste Theresa,
De tekening is gemaakt door mijn dochter (8). Dit is mijn dochter op de tekening; ik vind altijd dat ze persoonlijke tekeningen maakt, met veel kleur en vrolijkheid. We hebben geen gewone gezinssituatie: een eenoudergezin en het contact met de vader is matig. Ik ben benieuwd of ik haar vrolijkheid in de tekeningen goed interpreteer.

Groeten van Ellen

Meisje (8 jaar) tekent zichzelf Meisje (8 jaar) tekent zichzelf


Creatief therapeut Theresa Foks-Appelman Creatief therapeut Theresa Foks-Appelman
Beste Ellen,
Je dochtertje van 8 jaar kan al goed tekenen. Ze gebruikt inderdaad veel kleuren, rood , blauw, groen, geel, bruin. Ze tekent zichzelf onder een paraplu, zodat ze niet nat kan worden van de regen. Een paraplu beschermt je (tegen de buitenwereld, want een paraplu gebruik je niet binnen). Er zit een klein figuurtje naast haar. Ze is dus niet alleen.
Is het dag of nacht? Ik zie alleen de maan, dus het zou nacht kunnen zijn. De zon schijnt niet, symbolisch kan de zon verwijzen  naar de afwezigheid van  vader. Van oudsher is de zon een mannelijk symbool.  De maan (een vrouwelijk symbool) is van nature niet geel, maar hier geeft ze de maan de kleur van de zon. Dus  een beetje de kleur van de vader.
Dus als je goed kijkt, tekent ze zichzelf in de kleur rood, energiek en aandacht vragend. Ze heeft een soort muurtje, een warme droge plek, om zich heen gebouwd om niet nat te worden. Bedenk wel dat dit een moment-opname is, in een andere tekening kunnen weer andere dingen staan.
Je kan leren goed naar de 'natuurlijke' dingen te kijken, dus zoals het in de natuur voorkomt. Bijvoorbeeld: de zon zorgt voor warmte, licht, groei. Daar wordt bijna iedereen blij van en vooral in de winter verlangen we naar de warmte van de zon en de zomer. Je dochter kan een tekening gemaakt hebben van een wandeling in de regen onder een paraplu. Gewoon omdat ze dat een keer leuk vond om te doen.
Een diepere betekenis zou kunnen zijn dat je dochter in een omgeving waar een 'bui' heerst, zichzelf afschermt om zich er niet door te laten raken. Ze denkt dat de vlinders in de regen kunnen vliegen, gedachten die haar misschien vrolijk maken.
Kijk maar hoe het verder gaat en hoe andere tekeningen van haar er uitzien.
Bedankt voor je vraag,

vriendelijke groet van Theresa

Overige vragen:
Kun je aan de tekening van mijn dochter (4) zien dat ze gepest wordt?
Wat onthult deze tekening van een peuter?
Zoon (4) negeert zijn tweelingbroer in een tekening van het gezin
Mijn dochter (4) tekent prinsesjes, wat betekent dat?
Onze zoon (5) heeft veel aan zijn hoofd. Zie je dat terug in zijn tekeningen?
Wat onthult deze tekening over mijn kleuters?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten